De treinreis - Reisverslag uit Victoria, Canada van Lesley Ann Veldhuisen - WaarBenJij.nu De treinreis - Reisverslag uit Victoria, Canada van Lesley Ann Veldhuisen - WaarBenJij.nu

De treinreis

Door: Lesley Ann

Blijf op de hoogte en volg Lesley Ann

25 Maart 2008 | Canada, Victoria

Nou we zijn aangekomen in Victoria, Vancouver Island. Wat een reis, maar wat een mooie reis zeg. Ik zal hieronder even verslag van de drie dagen in de trein.
Zaterdag 22 Maart 2008:
Vanmorgen was het dan zover. Om 7 uur gingen we weg uit het hostel en liepen we richting Union Station. We hadden heel veel tassen met eten en drinken mee. Het was zo zwaar!!! We zijn ook een paar keer stul gaan staan. Ik voelde echt werkelijk alle spieren en me kuiten brande aan het eind gewoon. Toen we op het station waren had ik gewoon blaren op m'n handen van het slepen van de koffer. Echt niet leuk! Maar goed ik wilde zelf een koffer en geen backpack. Onderweg naar het station stopte bijna iedere taxi die we tegen kwamen en vroeg of ie ons naar het vliegveld kon brengen. Toen we zeiden dat we naar het station gingen reden ze weg. Verdienen ze niet genoeg aan aan zo'n klein stukje.
Tijdens het inchecken van de koffers bleek de mijne te zwaar te zijn. Ik moest of 20 Dollar bij betalen of er wat uit halen. Toen heb ik mijn regenlaarzen eruit gehaald en dat bleek genoeg te zijn.
We waren er als eerste, dus stonden we vooraan in de rij. We zaten in de trein dan ook met z'n vieren. Om te slapen hebben we 8 stoelen voor ons geclaimd. Zodat we allemaal twee stoelen hebben om op te slapen. Het is best rustig in de trein. Ook niet echt een hoog seizoen om te reizen. De stoelen zitten echt onwijs lekker. JE kreeg nog een kussen en deken en oordopjes met een oogmasker voor 's nachts. Het landschap waar we vandaag doorheen rijden is vooral veel sneeuw, bomen en heel veel rotsen. Maar wel mooi uitzicht.
Soms rijden we langs meren en beken. Echt heel erg mooi. In de trein hebben ze een spelletjescoupe, filmcoupe en een restaurant. Chiel heeft vanmiddag meegedaan aan een mini-golf wedstrijd en gewonnen:d
Vanavond zijn we uit eten gegaan in het restaurant aan boord. Echt goedkoop! We hadden een soep, salade, kippenborst met aardappelen en chocoladetaart en het was 25 dollar per persoon!!

Zondag 23 Maart 2008:
Ondanks het feit dat je de stoelen kan omtoveren in een bd, heb ik vannacht toch niet echt lekker geslapen. Ik werd de hele tijd wakker en opgegeven moment voelde ik al m'n spieren en botpunten. En me knieeen deden zeer!!! Me knieschijf had de hele tijd op het randje van het voetenbankje gezeten. Vond ie niet zo leuk. HEt slaapmasker was echt een briljant idee. De lichten worden wel lichtelijk gedoofd, maar schenen nog best wel fel. Vanmorgen had ik iets raars. Me voortanden deden zeer!! Waarschijnlijk door het schommelen van de trein zijn ze tijdens het slapen steeds tegen elkaar aangekomen ofzow. Ik kon gewoon niet op me brood kauwen :s Vandaag hebben we in de trein spelletjes gespeeld :p Bonenspel, yatzee, dat soort dingen. Als lunch hadden we soep gehaald. Tijdens de avond stopten we op Winnipeg en hadden we een halfuur. Dus zijn we de trein uit gegaan en hebben daar wat eten gehaald. En ik wil nu eigenlijk wel douchen, maar moet nog wachten tot dinsdag :( Het landschap vandaag is voornamelijk prairies. Beetje Flevoland idee.

Maandag 24 Maart 2008:
Vannacht heb ik beter geslapen dan gister. Vanmorgen kwamen we al vroeg bij Edmonton aan. En dat riepen ze ook lekker om in de trein waardoor iedereen wakker schrok. Normaal roepen ze het alleen om als het een schappelijke tijd is. Dit was echt gewoon vroeg. BIj dit station kwamen aardig wat nieuwe mensen aanboord. Het was dan ook even de vraag of we wel onze 8 stoelen konden houden. Maar gelukkig dat kon. Iedereen ging ergens anders zitten. Na Edmonton vertrok de trein richting Jasper. Voordat je bij Jasper aankomt, ga je eerst door Jasper National Park. Mooi!! IK ben geen natuurliefhebber, maar dit was echt gewoon mooi. Vooral de beken die door het bos liepen waren echt prachtig. Onwijs helder water, zodat je tot op de bodem kan kijken. Normaal staan hier beren, maar die slapen nog rond deze tijd zeiden ze. Vandaag hebben we ook door de Rocky Mountains gereden. Groot, hoog!!! Echt heel mooi. We zijn toen maar in de coupe gaan zitten met een panoramadak. wat foto's gemaakt enzow. En we hebben wat wilde dieren gespot: berggeiten en iets van herten ofzow. Geen idee wat voor beesten het waren. Jasper is echt een gehucht. We zouden eerst hier uitstappen, maar we zijn blij dat we dat niet gedaan hebben en in plaats daarvan naar Victoria op Vancouver Island toe. vanavond hebben we weer in het restaurant gegeten. Nu hadden we als hoofdgerecht kip gevuld met fetta en als toetje creme brulee. erg lekker weer.
Als het goed is komen we morgenochtend rond 8 uur in Vancouver aan.

Dinsdag 25 Maart 2008:
Vannacht was ik wakker en heb ik naar buiten gekeken. Vannacht reden we ook door de Rocky's alleen dan echt vlak langs de afgrond. Dat deel doen ze ook express 's avonds zodat mensen niet bank worden. Maar het was wel mooi om te zien in het maanlicht.
Vanmorgen kwamen we met een vertraging van een uur om 9 uur in Vancouver aan. Onze koffers zijn ook veilig aangekomen. Op het station hebben we een kaart gekocht naar Victoria. Dan worden we met de bus naar downtown gebracht. Eerst moesten we wel tot kwart voor 12 wachten, maar goed we waren toch al gaar van het in de trein zitten. Twee uurtjes erbij maakte ook niet meer uit. De bus deed er iets langer dan een uur over om bij de boot te komen. Met de boot duurde het vervolgens anderhalf uur om op Vancouver Island aan te komen. Echt een mooi stukje waar je allemaal vaart. En we hebben echte zeehondjes gezien. Eentje zwom naast de boot en verderop lagen er een aantal op een stuk rots in de zon.
Daarna moesten we nog ongeveer een uur met de bus en een stukje lopen. Marieke der koffer was stuk, dus die was niet blij dat we nog een stukje moesten lopen. Het hostel is echt lachwekkend. Echt heel erg groen (het heet ook turtle hostel), maar het ziet er goed uit. We kwamen aan en zijn meteen gaan douchen. Heerlijk!! Nu gaan we eten en dan rustig aan doen. Morgen gaan we wel Victoria bekijken.
Het tijdverschil met Nederland is nu 8 uur, omdat in Nederland de wintertijd nog is.
De filmpjes van de treinreis zal ik zo snel mogelijk online zetten. Internet is hier een beetje langzaam met uploaden, dus het kan misschien wel even duren. De overige foto's zal ik weer op die andere site zetten, maar zoals ik zei het internet is langzaam. Zodra ze er allemaal op staan zal ik de link hier neerzetten.

• 26 Maart 2008 - 08:17

Jan De M:

bericht van het mosterd na de maaltijd-department: op een van de foto's gemaakt door chiel tijdens een tussenstop is duidelijk de praktijk van een chiropractor te zien. zo'n bottenkraker vestigt zich natuurlijk niet voor niets pal tegenover een station.
    compliment van de afdeling geografie: lesley zou lesley niet zijn als ze in haar profiel niet meteen de locatie had aangepast. holy canadian cow. op de landkaart zien we dat jullie nu ongeveer zo'n beetje op het uiterste westpuntje van het land zijn beland. val 'r maar niet af.
    van de spoorwegredactie: wederom met als bron de foto's van chiel moet worden vastgesteld dat canada volledig vol zit met leegte. net flevoland, zoals je terecht opmerkte. het valt de kijker thuis op dat de wagons vol staan met los spul. te zien zijn onder andere schattige bloemenvaasjes op de tafeltjes, losse clubstoeltjes in de restauratiewagen en uiteraard de uitgerolde golfbaan waarop de rood/witte tiger woods his finest moment beleefde. mag hieruit worden geconcludeerd dat jullie in boemeltempo het continent zijn overgestoken?
    en tot slot een opmerking van de fashion desk: zuinigheid mag dan misschien een deugd zijn, maar vind je 't zelf ook niet een brug te ver om als representant van het land dat schouder aan schouder met de canadezen beschaving in afghanistan meent te moeten schieten in de trein te gaan zitten met een schooltrui uit '04. minstens vier jaar oud! neem een voorbeeld aan suzanne die de beest uithangt in new-york, inmiddels de lokale billabong-boetiek heeft leeggekocht en haar vriendje op jimmy choo's heeft gezet.

we wachten met smart op foto's van victoria en vertel de verontruste inwoners dat het rookverbod in de nederlandse horeca niet gaat gelden voor mensen die pure cannabis opsteken. ze kunnen dus rustig als toerist naar holland komen en genieten van de fabelachtige snelheid van de flevoland express die is uitgerust met een panoramadek over de volle lengte van de trein.

• 26 Maart 2008 - 20:15

Jos:

Er stond vandaag een bericht voor Mark in de Telegraaf. Voorop het tweede katern stond een uitgebreid verhaal over het vissen en dan vooral het vrouwen-vissen. Volgens de schrijver is vissen nu een enchte vrouwensport. Er zijn zelfs roze hengels. Het wordt tijd dat Mark een clubkaart van Ajax gaat kopen. Als ie zijn hengels een leuk kleurtje geeft kan ie ze in de Libelle of de Margriet aanbieden.hahahahahah