Dag 82 Vrijdag 11 April 2008 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lesley Ann Veldhuisen - WaarBenJij.nu Dag 82 Vrijdag 11 April 2008 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lesley Ann Veldhuisen - WaarBenJij.nu

Dag 82 Vrijdag 11 April 2008

Door: Lesley Ann

Blijf op de hoogte en volg Lesley Ann

12 April 2008 | Verenigde Staten, New York

Dit is m dan. De laatste blog. De 11 weken zijn voorbij. 8 Weken stage, 3 weken vakantie.
Voor vandaag hadden we niet echt een plan. Geen grote plannen in iedergeval. Daarom hebben we vanmorgen ook rustig aangedaan voor we weg gingen.
Allereerst zijn we vanaf het hostel naar Central Park gelopen. Echt een vet groot park!! Niet normaal! We hebben dan ook niet alles van het park gezien. We zijn wel naar het boothuis gegaan. Dat komt altijd in films voor. Was wel grappig dat we er nu echt stonden.
Mark, Marieke en ik hadden vandaag onze nieuwe All Stars aan. Ik heb nu een blaar op me hiel die net zo groot is als een 1 euro muntstuk. Echt niet gelogen!
Na het park zijn we met de metro naar Wall Street gegaan. Ik moest een foto van het straatnaambord hebben. De beurs kan je niet bijkomen. Staat heel veel beveiliging voor en je kan niet eens de straat in komen met de auto. Komen allemaal blokkades vanuit de vloer omhoog. Bij de ingang stonden zelfs politieagenten met honden de wacht te houden.
Toen we die tourbuskaartjes kochten kregen we er ook een kaart voor een museum bij, het SeaPort South Museum. Dat was vlakbij Wall Street, dus zijn we daar heen gelopen. Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaai dat het was. Het was een boot waar je op kon en een klein museumpje. Wij waren de enige die op de boot waren. Echt zo stom dat wij daar met z´n vieren op zo een groot schip rond liepen. Er was gewoon niemand in dat hele museum ook. Alleen maar schilderijen van boten. En harpoenen en films over walvisvaart. Saaaaaai. Het was dat het gratis was, want anders waren we er nooit geweest. We vragen ons dan ook af of dit museum wel winst maakt. Er is gewoon niemand.
Na het museum zijn we met de metro naar Grand Central Station gegaan en vanaf daar naar het VN gebouw gelopen. Dat was gewoon een groot glazen gebouw met heel veel vlaggen aan de voorkant. We kwamen er om 16.30 aan en het ging om 16.45 dicht. Was wel jammer dat we niet meer naar binnen konden. We wilden nog koffie drinken met Kofi.
Vanaf daar zijn we naar Times Square gelopen en zijn we bij Planet Hollywood gaan eten. Omdat het vandaag de laatste dag is, mochten we van onszelf ook een toetje nemen ondanks de prijzen. Lekker!!! Ik had een strawberry cheesecake. Was zo lekker, maar zo groot!! Dus heb ik, heel Amerikaans, een doggy-bag gevraagd. Kan ik morgen op het vliegveld nog eten :d
Morgenochtend moeten we om 11 uur uitchecken. We gaan daarna meteen naar het vliegveld, ondanks het feit dat we pas om 17.45 terug vliegen. We hebben hier niks meer te doen waar we een korte tijd voor nodig hebben en we kunnen onze koffers ook niet ergens laten. We hebben nog aardig wat geld in de pot zitten dus nemen we lekker relaxed een taxi ipv de metro.

De top 5 van slechste toeristische uitbuiterijen, waar je niet heen moet in Canada en VS.
Op 5: Niagara on the lake, Canada. Dit is een stadje vlakbij de Niagara falls. Het is een spookstad, want er loopt niemand. Je gaat terug in de tijd, zo lijkt het. De enige mensen die je ziet zijn toeristen. En die lopen er ook niet in grote getale.
Op 4: Victoria, Canada, Kasteel. Kasteel? Wat nou kasteel? Het was gewoon een nieuwbouw huis met torenkamertjes. En je moet nog entree betalen ook! Serieus! Dat was geen kasteel. Het bestond pas 100 jaar. Er zat nog niet eens mos op de muren.
Op 3: Seaport South Museum. Zie blog hierboven.
Op 2: Ottawa, Canada, Laurier Guesthouse. Heel slecht! Op internet staat 24 uur warm water en acceptatie van creditcards. Als je aankomt moet je meteen 400 dollar cash geven, niks geen creditcard. En het warme water? Niet gezien. En de kamers waren klein en het was gewoon echt triest. Dat je daar geld voor moet betalen.
Op 1: Toronto, Canada, Niagara falls, The Journey behind the falls. Wat erg zeg! Je wordt lekker gemaakt met het idee dat je achter de watervallen komt, maar als je er bent sta je door een raam te kijken. Het erge is nog dat je er ook nog 10m vanaf staat. NIET HEEN GAAN! Zonde van je geld, zonde van je tijd.

De top 5 van grootste hits in Canada en VS
Op 5: Ottawa, Canada, Winterlude Festival. Echt heel erg leuk. Dit festival is een manier om de mensen ook in de kou naar buiten te laten gaan. Er zijn heel veel dingen die je kan doen. Het is heel gezellig. Echt leuk. Zeker heen gaan.
Op 4: New York, VS, Nighttour. Overdag zie je niet heel goed waar allemaal lampjes hangen. De neonreclame is duidelijk, maar als je 's avond met de bus gaat is het zoveel mooier.
Op 3: San Francisco, Vs, Alcatraz. Als je in SF bent, kan je Alcatraz niet overslaan. Niet met de boot er langs varen, maar er op gaan. Heel apart als je daar loopt en weet dat er daar mensen zijn vermoord en mensen zijn ontsnapt en vast hebben gezeten. En het is verbazend hoe mooi de rest van het eiland eigenlijk is.
Op 2: Treinreis van Toronto naar Vancouver. Het is wel drie dagen in de trein, maar het valt zo mee. We waren er heel erg bang voor dat het echt verschrikkelijk zou zijn. Maar het is zo relaxed. De stoelen zitten heerlijk en je verveelt je echt niet. Er wordt van alles georganiseerd in de trein en het uitzicht is onbetaalbaar. Vooral het deel in de Rocky Mountains. Ga wel buiten het hoogseizoen en de vakantieperiodes. Het is dan namelijk veel rustiger en dan heb je 's avonds twee stoelen voor jezelf om op te slapen.
Op 1: Toronto, Canada, Hondensleeen! Als je er in de wintertijd bent moet je zeker gaan hondensleeen. Dat is zo gaaf! Die honden zijn zo leuk! Het is echt geweldig.

Top 5 van onvergetelijke gebeurtenissen in Canada en VS:
Op 5: Ottawa, Canada. Vrouw die niet weet wat een supermarkt is. Daar was ze nog nooit geweest zei ze. Onvoorstelbaar.
Op 4: Meters aan sneeuw. Zelfs de Canadeze werden gek. er zijn heel wat records verbroken in die periode. Tot aan je knie in de sneeuw is echt niet fijn.
Op 3: De kamer SF. We hadden een eigen badkamer en eigen koelkast. Geweldig!
Op 2: New York. Ik denk dat er geen andere plek op aarde is dan New York. Het is zo anders dan alle steden waar ik ben geweest.
Op 1: Met Liz naar de dierentuin en 's avonds eten bij haar thuis. Zo gastvriendelijk en zo lief allemaal. Ze neemt eigenlijk gewoon 4 vreemden mee. Fantastisch. Wat een waanzinnig leuke dag was dat.

Top 5 van irritaties:
Op 5: Chiel praat niet in de ochtend. Heel irritant als je aan het ontbijten bent en naar een niet reagerend gezicht zit te kijken. Je hebt meer conversatie met een muur.
Op 4: Marieke die op de computer zit. Die mept op de toetsen.
Op 3: Chinees van het hostel in Toronto. You doin' laundry? Ga dood en terug naar China!!!!
Op 2: Dat je snel moet eten in de restaurants in Canada en Vs. Zodra je je laatse hap nog aan het kauwen bent, gaat je bord al weg. En je krijgt meteen de rekening.
Op 1: Iemand van het hostel die ons de movieroom uitzette. Hij vond dat we geen Oscars mochten kijken, terwijl dat ingeroosterd stond.

Top 5 van de door ons bezochte hostels:
Op 100: Laurier Guesthouse, Ottawa.
Op 5: Candie hostel, New York.
Op 4: Turtle Hostel, Victoria
Op 3: Same Sun, Vancouver
Op 2: Amsterdam Hostel, San francisco
Op 1: Canadiana backpackers Inn, Toronto

• 12 April 2008 - 04:54

Jos:

Ik mis de top 5 van de meest lelijke souveniers. En de top 500 van de leukste foto's. We zien jullie zondag, goede terugreis.

• 12 April 2008 - 07:29

Jan De Morree:

wow lesley. dat is nog eens een imposant juryrapport. wat mij meteen opvalt is dat canada in de top 5 van hoogtepunten zo goed scoort. en dat voor een land waar de spannendste en zwaarst bevochten competitie de verkiezing van de saaiste man van het jaar is.
    op de website van de toronto star lees ik zonet dat chiel is benoemd tot wake-up call executive van het laurier guesthouse. onze indianenhoofdman kan trouwens ook makkelijk uitgroeien tot de smokkelkoning van jullie reis. geef 'm gewoon alle illegale waar mee; kan niet fout gaan want als jullie 's morgens vroeg op schiphol aankomen en de belastingambtenaar vraagt hem of 'ie iets heeft aan te geven... hoe lang zouden ze de bovenkarspelse variant van de pianoman vasthouden? hooguit een dag of twee. enfin, 't is mooi geweest. goede reis allemaal of, zoals ze in canada ongetwijfeld zeggen, bon voyage!