Dag 80 Woensdag 9 April 2008 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lesley Ann Veldhuisen - WaarBenJij.nu Dag 80 Woensdag 9 April 2008 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lesley Ann Veldhuisen - WaarBenJij.nu

Dag 80 Woensdag 9 April 2008

Door: Lesley Ann

Blijf op de hoogte en volg Lesley Ann

10 April 2008 | Verenigde Staten, New York

Gister vertelde de tourleider in de bus dat je er een dag voor moet uittrekken om naar het Vrijheidsbeeld en Ellis Island te gaan. Wij dachten dat dat wel mee zou vallen. Niet dus! Vanmorgen stonden we om kwart over 11 in de rij voor de boot. Om kwart voor 5 kwamen we weer in New York aan!!! Echt niet normaal. Allereerst stonden we een uur in de rij te wachten voor de boot naar het Vrijheidsbeeld. Voor we de boot op mochten moesten we weer eerst door de security. Jas uit, riem af, horloge af, tas inleveren. Het is precies zoals op het vliegveld. Echt bij elke grote toeristische attractie moet je door die poortjes heen. Gister op het Empire State Building ook al.
Aangekomen bij het Vrijheidsbeeld hebben we eerst wat foto's gemaakt van de skyline van New York. Daarna zijn we een rondje om het beeld heen gelopen. Wat foto's gemaakt natuurlijk en toen weer terug gegaan naar de boot. Bij elkaar genomen zijn we er nog geen half uur geweest. Het wachten op de boot duurde nog langer! Het is wel apart dat je onder dat beeld staat wat je altijd op tv ziet enzow, maar echt boeiend is het aan de andere kant ook weer niet.
Vanaf Liberty Island gingen we met de boot naar Ellis Island. Daar kwamen vroeger alle immigranten vanuit de hele wereld aan. Alleen de arme mensen dan, want die moesten eerst geinspecteerd worden. Op een normale dag kwamen er tussen de 5000 en 7000 nieuwe mensen op het eiland aan, hopend dat ze in Amerika een nieuw leven konden beginnen. In het museum hingen een aantal paspoorten die de mensen vroeger bij zich hadden. Ook lagen er spullen die de immigranten niet mee namen op hun reis verder door Amerika. Schoenen, kleding, etc. We hebben er ook naar een film gekeken over het arriveren en het verwerken van alle duizenden immigranten. Wat er allemaal gedaan moest worden voor ze goed gekeurd werden voor Amerika. Geen ziektes en dat soort dingen.
Vanaf Ellis Island zijn we met de boot weer terug gegaan naar Manhattan. Ondertussen was het dus al kwart voor 5. We wilden met de hop-on hop-off bus naar Times Square om daar wat te gaan eten. Alleen kwam de bus niet. Vanmorgen hadden we een metrokaart gekocht, dus zijn we vanaf de pier maar met de metro naar Times Square gegaan. Het metro systeem is hier niet zo moeilijk. Alles staat heel duidelijk aangegeven. We zijn uitgestapt bij Grand Central Station. Dan hadden we dat ook weer gezien. Wat een mierennest!! Zoveel mensen, echt niet normaal gewoon! En er lopen niet allen beveiligers, maar ook politie agenten en militairen. (Tenminste ze zagen er uit als militairen door hun werkkleding). En groot dat het station was!!! Je kan niet gewoon even ergens stil staan om te kijken waar je stond, want iedereen stormt een kant op. En als je dan stil gaat staan vinden ze dat niet erg fijn.
Op Times Square zijn we wat gaan eten bij een Italiaan. Lekker!!! We wilden er nog wel een keer eten, maar toen we de rekening kregen bleek het toch aardig duur te zijn. Niet het eten op zich, maar de hoeveelheid tax en fooi die erbij komt. Fooi wordt hier namelijk automatisch aan je rekening toegevoegd en dan loopt je rekening ineens heel snel op. Maar het eten was voortreffelijk.
Na het eten zijn we nog wat langs de souvenirwinkeltjes gelopen daar. Ik heb een kleine sporttas gekocht zodat er wat uit m'n koffer kan. Hij was al te zwaar en met de souvenirs wordt het alleen nog maar zwaarder. En morgen gaan we naar het outletcentre en als dat hetzelfde gaat als bij de Primark in London, dan is extra ruimte altijd welkom. Morgen schijnt het 21 graden te worden. Lekker mooi weer om buiten rond te lopen dus.
Wederom staan de foto's van vandaag er niet op. Het internet hier kan het nog steeds niet aan.

Pap: Jaah er zijn ook aardige Amerikanen, maar de onaardige verpesten het voor de anderen. De onaardige blijf je je herinneren. Ik heb niks gehoord van een grote speelgoedwinkel. Wel van een grote Disneystore. En van het grootste warenhuis van de wereld, Macy's, wat hier zit.

jan de m: Ik heb geen flauw idee waar M&M voor staat.

Shannon: Je gaat toch niet serieus MBRT doen? Dat is echt niks voor jou. En ik heb een T-shirt voor je gekocht.

• 10 April 2008 - 05:35

Jos:

m&m staat voor mmmmmmmmmmmmmm van lekker.
    Heeft Mark z'n iPhone al gekocht? En hier de tips van een volleerde 'smokkelaar'. Kijk uit dat je zaken waar wellicht belasting over moet worden betaald er een beetje gebruikt laat uitzien. Gooi van elektronische apparatuur de doosjes weg en stop een eventuele gebruiksaanwijzing in je zak of in de koffer van iemand die geen apparatuur bij zich heeft. Een iPhone kan je natuurlijk ook gewoon in je zak stoppen of in je bh. En ga als je terug komt niet als groep of in ieder geval niet één die de app. heeft en de ander de gebruiksaanwijzingen door de douane, als enkeling is beter. Ook aankoopbonnetjes niet zelf bij je houden of nog beter gewoon weggooien. Verwijder prijskaartjes behalve van twee of drie stuks heel goedkope kleding. Je betaald bij een controle wellicht weinig of helemaal niks omdat het de moeite niet is. Gedlt ook voor souveniers, daar wel het bonnetje of het prijskartje bewaren. Dat laten ze wel door en je maskeert het verwijderen van andere zaken. Als je door de douane gaat op Schiphol dan even opletten dat je met een drukke groep mensen als het kan in het midden van de groep meeloopt. En draag gewoon individueel je bagage, niet alles op een karretje. Pikt de douane je er uit dan gewoon doen en zonder commentaar meewerken. Ga er wel van uit dat zij altijd slimmer zijn dan jij.

• 10 April 2008 - 09:15

S:

wel serieus =)
    & ik wil geen t-shirt =l

• 10 April 2008 - 14:48

Jan De M:

goeie tips van een oude botersmokkelaar (op z'n hoofd). ik denk dat menigeen de dagelijkse reisverslagjes gaat missen. van het departement tips & trucs komen daarom de volgende suggesties:
    - maak nadat je thuis bent gekomen een soort epiloog. bijvoorbeeld waar in de bezochte plaatsen wonen de grootste eikels (en/of waar staan ze)? wat viel mee en wat tegen? wat hadden jullie bij nader inzien anders moeten doen? en een dubbele top 5 van toeristische attracties - altijd leuk - de 5 interessantste en de 5 grootste toeristenfuiken.
    - verder maak ik je 'r maar even op attent dat vooral in de engelse literatuur de beste en bekendste schrijvers van reisverhalen zogenaamde armchair travellers zijn. zij kwamen hun studierkamer helemaal niet uit en verzonnen hun belevenissen aan de hand van feiten die ze in hun eigen bibliotheek opzochten. kom op lesley, dat kan jij ook. schrijf gewoon door en laat bijvoorbeeld chiel kronen tot indianenhoofdman, marieke tot keizerin in wenen en mark... he mark; hebben we al een behoorlijke tijd niet meer van gehoord. is 'ie dolgedraaid in een centrifuge of zo? moeilijke taal trouwens dat engels. gisteren bijvoorbeeld kochten we eieren bij een van de laatste boerderijen op staten island. vanmorgen een en al gele bende in de koelkast; althans wij dachten dat 't een koelkast was. fout dus. zo'n ding heet hier fridge en niet centrifuge. enfin, dit kan jij dus veel beter.
    - of is het misschien een idee om deze pagina om te bouwen tot een online casino - lesleyanninlasvegas - met weddenschappen. bet no.1: hoelang houdt shannon het vol op de mbrt-opleiding? ik ben zo vrij om het gokken te openen met 1 dag (heel ruim geschat). oh ja, de hoofdprijs van dit spektakel is een t-shirt (wil ze toch niet hebben, ondankbaar kreng).