Weekend Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Lesley Ann Veldhuisen - WaarBenJij.nu Weekend Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Lesley Ann Veldhuisen - WaarBenJij.nu

Weekend Ottawa

Door: Lesley Ann

Blijf op de hoogte en volg Lesley Ann

20 Februari 2008 | Canada, Ottawa

Nou zoals we al verwacht hadden, er was inderdaad geen internet in het hostel in Ottawa. Gelukkig hou ik iedere dag ook trouw het reisdagboek bij dat ik gekregen heb, dus ik heb aardig wat te vertellen alsnog.
Om te beginnen met vrijdag.
Vrijdag 15 Februari 2008:
Vanmorgen met de trein naar Ottawa vertrokken. Het was enorm druk in de trein. En het was een heeeele lange trein, dus kan je nagaan hoeveel mensen erin zaten. Heel veel mensen hoorden je ook over winterlude praten en dat ze speciaal daarvoor naar ottawa gaan. We zijn dus erg benieuwd wat het allemaal voorsteld. Net als wachten op de bus, staan de mensen hier ook in de rij te wachten op de trein. Heel raar! De reis naar Ottawa was 5 uur. Ging eigenlijk best wel snel. Beetje geslapen, geleze, muziek geluisterd. Uit het raam kijken had niet veel zin. Alleen maar sneeuw.
Toen we eenmaal in Ottawa aankwamen was het koud!! Echt niet leuk. En een wind! We moesten met de bus naar het centrum en vanaf daar zou het ongeveer 15 minuten lopen zijn naar het hostel. Toen we over straat liepen waren we zo bezig met de sneeuw en de blubber te ontwijken, dat we gewoon voorbij het hostel waren. Toen we daar eenmaal achter kwamen waren we al weer een stuk verder de straat ingelopen. Dus maar weer terug de sneeuw en blubber in. Het hostel zelf is echt verschrikkelijk. Op zich kan het een mooi gebouw zijn, maar de manier waarop het verbouwd is is echt lelijk. Er zitten deuren in een niet bestaande deurpost, er zitten deuren achter de deurpost waardoor er allemaal gleuven ontstaan en je zo naar binnen kijken. Wat dus bij onze kamer het geval was. Verder kon onze voordeur net open dat je er door kon. Wel eerst je rugzak af, anders kon het niet. Deze kamer was dan ook niet geschikt voor mensen met zware obesitas. suzanne zat in de kamer naast ons, die werd afgescheiden met een multiplex stuk hout. Je kon het niet echt een deur noemen. Gelukkig zaten er geen vreemde in die kamer naast ons. Het rook enorm naar verf in onze kamer en het slot op de badkamer deur was een beetje dubieus.
De eerste indruk die we van Ottawa hadden, was dat het totaal anders is dan Toronto. Geen grote stad, geen enorm hoge gebouwen, mensen hebben geen haast. Het is allemaal wat rustiger en gemoedelijker.
nadat we onze spullen in het hostel hadden neergelegd, zijn we het centrum ingegaan. We hadden een boekje met alle gebeurtenissen tijdens winterlude. op verschillende plekken in het centrum is er wat te doen en te bekijken. Vanmiddag zijn we naar de ijssculpturen gaan kijken. Er stonden echt enorme sculpturen bij. Echt heel mooi. Sommige hadden ook een prijs gewonnen. Een aantal sculpturen waren uit elkaar gevallen of delen van de sculptuur. Echt zonde. Bij de sculpturen was ook een ijsbar. Echt koud als je daar ging zitten. We hoorden dat 's avonds de sculpturen verlicht werden en dat er muziek gedraaid werd. Dus zijn we na het eten nog een keer terug gegaan. Was wel gezellig. Alleen heel erg koud dus zijn we weer snel terug gegaan naar het hostel.
In de middag zijn we gaan opwarmen bij de Starbucks. Even weer gevoel in je tenen terug krijgen. Ondanks de drie paar sokken die ik aan had. Daarna wilden we op zoek naar een supermarkt. Chiel sprak een vrouw aan op straat, maar die probeerde hem te ontwijken. Echt heel raar. Toen Chiel vroeg of ze wist waar de supermarkt was, zei ze: I've never heard of a supermarkt. hahah echt zo raar.Ze had nog nooit van een supermarkt gehoord. Hoe je dat doet geen idee, maar ze had geen idee wat een supermarkt was. Uiteindelijk kwamen we in een grote shoping mall terecht. Een vrouw die we daar aanspraken ging een stukje met ons meelopen om het te laten zien. In de supermarkt zagen we een pot pindakaas staan met een inhoud van 2
liter!!! Niet normaal hoeveel pindakaas dat is!!
Als avondeten hadden we soep met hotdogs en bagels. Toen we gingen slapen bleek dat de stapelbedden ook niet erg stabiel waren. Je draait je om en het lijkt alsof het plafond naar benenden komt. De dekens die er lagen waren trouwens van Holiday Inn :D Nou het hostel leek in de verste verte niet op een Holiday Inn.

Zaterdag 16 Februari 2008:
Vanmorgen waren we al vroeg wakker. Op zich sliep het best nog redelijk. De dekens waren alleen van wol dus het jeukte. Gisteravond lagen we allemaal te krabben en te doen. Vanmorgen heben we heerlijk tv gekeken tijdens het ontbijt. In Toronto hebben we geen tv, dus het was heerlijk om weer eens lekker op de bank te hangen en tv te kijken. Na het ontbijt zijn we naar buiten gegaan. KOUD!!!!!Een ander onderdeel van de winterlude is schaatsen op het Rideau kanaal. Dit schijnt het langste kanaal te zijn wat bevriest. Dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. voor het eerst sinds jaren weer op echt natuurijs geschaatst. Het was een heerlijke dag om te schaatsen ook. De zon scheen en er stond geen wind. Alleen erg koud. En het was druk met schaatsen!! Niet normaal. Helaas waren de schaatsen die je krjgt, ijshockey schaatsen. Oftewel, niet comfertabel. Me voeten deden dan ook erg zeer tijdens het schaatsen. Maar goed je moet er wat voor over hebben om weer eens te schaatsen. Op het ijs stonden ook allemaal tentjes waar je eten en drinken kon halen. Iedereen had het over bevertails. Dus wij zijn het ook maar gaan proberen. Nou waar alle ophef nou over was, gewoon een warm stukje deeg met suiker en kaneel. Na het schaatsen zijn we eerst even ergens gaan zitten en thee gaan drinken. Er was ons een restaurant aangeraden en daar zijn we naar toe gelopen. Helaas zat het voor vanavond vol, maar morgen kunnen we er terecht. Dus moesten we voor vanavond weer boodschappen gaan doen. Eerst zijn we langs Parlement Hill gelopen. HEt regeringsgebouw. Waren wel mooie gebouwen bij elkaar. Voor het hoofdgebouwd was een vlam, de eeuwige vlam genaamd. Die vlam brand nu al 40 jaar en het is de bedoeling dat ie dat de komende 40 jaar ook blijft doen. Toen we achter parlement hill liepen kwamen we een kat tegen. Die zat lekker in de sneeuw van de zon te genieten. Verderop zagen we nog een kat. Wat bleek. Er stond daar een opvanghuis voor de zwerfkatten van ottawa. Allemaal eten en drinken voor ze en beschutting tegen het slechte weer. Een man die houd het vrijwillig al 30 jaar bij. In al mijn goedheid 5 dollar gedoneerd aan de katten :d. Goede daad voor vandaag weer verricht. Als avondeten hadden we vandaag zelfgemaakte griekse salade, een gebraden kip en heerlijke gebakken aardappeltjes. Na het avondeten zijn we nog even wat in de pub op de hoek gaan drinken.

Zondag 17 februari 2008
Vanmorgen dacht ik lekker te gaan douchen. Nou ik kwam van een koude douche thuis, letterlijk. Er is hier geen warm water en omdat het buiten zo koud is, is het water ook extra koud! Stond ik dan met zeep in me haar :S.
Na het ontbijt zijn we naar een ander stuk van het centrum gelopen, hier was een ander onderdeel van winterlude. Eigenlijk was het meer voor kleine kinderen, maar wij hebben het er erg leuk gehad. Er waren namelijk glijbanen van ijs waar je af kon. Ik had alleen een spijkerbroek aan en dan ga je niet zo snel. Maar evenmin was het erg leuk om van de glijbaan af te gaan (jaah ik weet het we zijn allemaal 20 en ouder, laat ons!!!). Verderop was er nog een ijshelling waar je met een band vanaf kon. Wat we natuurlijk ook gedaan hebben. Chiel had bij dit onderdeel iets meer volwassenheid in zich en liet de banden aan zich voorbij gaan. Verder waren er hier ook sculpturen gebouwd, alleen nu van sneeuw.
Na al het gedol in de sneeuw zijn we terug gelopen naar de shopping mall. Even wat warms drinken in de Food Court. Daarna wilden we naar het fotografie museum. Eenmaal daar aangekomen bleek het dicht te zijn :s. Heel jammer. Dus zijn we verder doorgelopen en naar de Royal Mint Museum gegaan. Hier worden de munten geslagen en de medailles voor de olympische spelen, etc. Het museum was gratis. En gelukkig maar ook, want het stelde niks voor. Het was een ruimte waar we munt stukken waren tentoongesteld en wat korte informatie over het maken van de munten. We zagen dat je ook een tour kon doen, maar daar moest je wel voor betalen. Toen we weer buiten stonden, was het enorm glad geworden. We hebben een paar keer mensen van straat geholpen en zelf ook een paar keer bijna onderuit gegaan. Echt niet leuk als het zo glad is. Vooral niet als je voor het stoplicht moet wachten en niet goed stil kan blijven staan op het ijs. Toen we eindelijk bij het hostel aankwamen hebben we weer heerlijk op de bank gehangen en tv gekeken.
Vanavond zijn we uit eten geweest bij de Blue Cactus. Ze hadden onze reservering niet in het systeem staan, terwijl we gister langs geweest waren om te reserveren. Heel stom, maar gelukkig waren er nog tafels vrij en konden we meteen zitten. Er stonden zoveel lekkere dingen op het menu, het was bijna onmogelijk om te kiezen. Ik ben ook een paar keer van gerecht veranderd omdat het ik het echt niet wist. Uiteindelijk heb ik samen met Suzanne als voorgerecht de bruschetta met geitenkaas (gelukkig deden we samen want het was echt een heleboel!) en als hoofdgerecht spare ribs. Het eten was echt heerlijk. Waar ik nog steeds aan moet wennen is dat je in het restaurant een tweede gratis refill krijgt. We hadden ons drinken op en de serveerster kwam met nieuw drinken aan. En wij zaten elkaar aan te kijken van heeft iemand dit besteld??
Op de terugweg naar het hostel was het alleen nog maar gladder. Opgegeven moment liepen we langs een parkeerplaats die helemaal onder het ijs lag. Chiel, Suzanne en Mark gingen erop om te kijken hoe glad het echt was. Toen ze stonden te glibberen, hebben Mariek en ik een filmpje ervan gemaakt. Ik zei opgegeven tegen mark dat ie even moest gaan glijden, zodat het voor de mensen thuis duidelijk was hoe glad het echt was. Alleen viel mark deze keer heel hard op het ijs! (Filmpje zet ik zo op internet :D)
Morgenochtend moeten we voor 10 uur uitchecken en de trein vertrekt pas om 6 uur. Dus moeten we morgen nog de hele dag met onze grote rugzakken door de stad slenteren. Een ander nadeel is dat het morgen Family Day is, een nationale feestdag. Oftewel bijna alles is dicht. We kwamen erachter dat er2 musea morgen in de buurt open zijn, dus daar gaan we dan maar naar toe.

Maandag 18 Februari 2008
We wilden vanmorgen uitchecken en dan nog even wat eten en dan vertrekken. Maar dat mocht niet. We moesten met onze tassen en al uitchecken en hij wilden de kamers erg graag controleren. Dus zijn we maar wat vroeger uit bed gegaan en eerst nog even rustig gaan ontbijten.
Na het ontbijt zijn we eerst naar The National Gallery of Canada gegaan. Het was een heel groot museum met verschillende soorten kunst: fotografie, beelden, schilderijen, etc. Alleen, uitgerekend vandaag, waren ze bezig met de grote schoonmaak en was alleen de speciale tentoonstelling open. Na 45 minuten waren we al door deze tentoonstelling heen. Dus zijn we eerst daar maar even gaan zitten en wat koffie gaan drinken. Beetje tijd rekken enzow.
Omdat het pas 1 uur was, zijn we maar weer terug gelopen naar de Royal Mint. Daar maar toch die betaalde tour doen. Achteraf was dat wel leuk. Want nu kwamen we echt in de fabriek en kreeg je helemaal uitleg over het gehele proces. Was wel interessant. Er lagen ook allemaal voorbeelen van bekende munten die hier geslagen waren en medailles voor de olympische spelen die nog geslagen moeten worden. Dus was wel leuk.
Toen we uit dit museum kwamen, was het half 3. Nog 3 uur voor we konden instappen. Omdat er eigenlijk niet veel meer te doen was in Ottawa en we alles wel zo'n beetje gezien hadden, zijn we maar vast naar het station gegaan. Dan maar daar hangen, daar is het tenminste nog warm. Toen we op het station aankwamen bleek dat er om 5 uur ook nog een trein naar Toronto zou vertrekken. Mark is toen gaan vragen of wij omgeboekt konden worden naar die trein. Helaas zat die trein vol en kon het niet meer. Om 6 uur konden we dan eindelijk de trein in, om vervolgens daar weer een tijd te moeten zitten. We zaten net een uur in de trein, toen er werd omgeroepen dat we geen groen sein kregen om een station binnen te rijden. Of we even geduld hadden. Uiteindelijk kregen we bijna een uur later pas groen licht om verder te rijden. Het was dan ook de bedoeling dat we om half 11 zouden arriveren, wat 12 uur is geworden. Maar het was een zeer geslaagd weekend, heel wat foto's en filmpjes gemaakt. Morgen vrij. Genoeg tijd om even foto's online te zetten en boodschappen te doen.

de foto's van ottawa staan weer op de volgende site

Er staan een aantal foto's op de site, maar op dit moment loopt ie vast. Dus de rest van de foto's zal ik er morgen opzetten.

De filmpjes moet ik even op een andere site zetten. Zodra ik de link daarvan heb zal ik die hierbij zetten. Morgen waarschijnlijk.